Det handlar inte bara om den kvinnliga avundsjukan

Jag måste faktiskt sätta ner foten nu. Eller åtminstone komma med mina åsikter om ett väldigt, väldigt viktigt ämne. Nämligen jämställdhetsfrågan. Jag läste debattartikeln som Isabella "blondinbella" Löwengrip har skrivit som finns att läsa i dagens expressen, den finns även på expressens hemsida. Jag reagerade på den debattartikeln därför att jag håller inte med henne nämnvärt mycket i det som står. Isabella skriver att jämställdhetsfrågan är ingen könsfråga utan snanare en kvinnofråga. Enligt henne då. Enligt mig är det varken eller. Det är en fråga som beror precis alla, oavsett kön eller kvinna mot kvinna, man mot man etc. Det här är en sådan fråga som måste väckas hos alla och inte endast hos oss kvinnor. Ja, det finns de kvinnor som har tendens till att stå över andra kvinnor och ha den där kvinnliga avundsjukan som Isabella menar. Men att män inte skulle ha samma sorts avundsjuka tror jag så mycket jag vill på. Jag har tre bröder, en pappa och en sambo och alla fem kan bekräfta att det finns visst avundjuka hos män emellan. Det är bara så att den kvinnliga avundsjukan syns mest och hörs mest då man fokuserar sig på den. Så fort en kvinna biter ifrån mot en annan kvinna kommer den "kvinnliga avundsjukan" fram enligt många. Man kan inte se längre än så, att det kanske inte finns någon så kallad kvinnlig avundsjuka alls bakomliggande. Man måste skilja på när avundsjukan ligger som grund och när den inte gör det. För jag har stött på så många gånger i mitt liv att så fort man vågar säga ifrån så är man avundsjuk. Det tror jag faktiskt att de flesta har. "Äh hon är bara avundsjuk, strunta i vad hon säger". Men när en man säger ifrån då? Tror ni att han blir bemött på samma sätt, att det är bara avundsjuka han känner och ingenting annat? Det är jag faktiskt lite osäker på. Jag tror nämligen att det är vi kvinnor som blir beskyllda att vara avundsjuka mycket mer än vad män blir. Och då är det ju någonting som är fel om det är på det här sättet.

Och sen det Isabella skriver om feminism. Isabella menar på att hon inte är feminist och att begreppet feminism är ett omodernt begrepp som inte passar in i vårt samhälle i Sverige år 2009. Hon menar på att begreppet feminism lär unga tjejer att det är vi kvinnor som ska ta hand om barnen, män ska ha högre lön osv. Men här måste hon ha missat någonting då detta var vad begreppet feminism betydde på 1700-talet. Idag har begreppet fått en helt annan klang och betydelse och enligt mig ska man se på feminism som en vision om att det inte ska finnas några underordnade eller överordnade när det kommer till kön. Det ska varken gå åt det hållet att männen är de starkare i samhället men det ska inte heller gå åt det hållet att kvinnan tar över. Det är en vision om total jämställdhet, som enligt mig, låter som en utopi i dagens läge. Men man vet aldrig, det kan hända mycket i framtiden som vi inte har en aning om. Men vad jag vill säga är att det är vi alla som måste få grepp om begreppet feminism. Det är inte konstigt om många vänder sin rygg mot feminismen när det verkar som att det finns många som ser på det på det sätt som Isabella gör. Jag säger inte att man ska se på det på samma sätt som jag gör men jag vet fortfarande att begreppet i sig betyder inte längre det Isabella tror att det gör. Och sen är ju feminism och den feministiska folkrörelsen "feministiskt initiativ" två skilda saker. Jag har inte mycket gott att säga om FI och därför tror jag även att många förknippar FI med begreppet feminism och vad den egentligen står för.

Men om jag går tillbaka till Isabellas debattartikel. Isabella skriver att hindret att lyckas som kvinna i dagens samhälle är inte männen utan det är kvinnorna som sätter käppar i hjul för andra kvinnor. Visst, så kan det absolut vara i vissa fall. Men nu är det också så att det finns fortfarande många fler manliga chefer än vad det finns kvinnliga i Sverige. Är det då kvinnorna som sätter käppar i hjulen så att de själva inte ens kan nå upp dit? Nej, det har jag svårt att tro på. Jag har egna erfarenheter av att det kan vara oerhört svårt att konkurrera mot män och att det har funnits män som har trampat på tårna för att komma högre än en själv. Så att sätta den kvinnliga avundsjukan i ett fack och männens klappande på ryggen i ett annat är helt fel enligt mig. Sätt istället all sorts avundsjuka i samma fack, kvinnors som mäns. Så ser samhället ut idag. Det finns avundsjuka och det finns inte avundsjuka. Avundsjukan är inte könsbaserad, den är ytterst individuell.


Kommentarer
Postat av: mickis

Tack så jätte mycket Maria! Man blir alltid lika glad av komplimanger! :)



Ha en toppen dag!

2009-03-09 @ 17:08:47
URL: http://mickani.blogg.se/
Postat av: Josefine

oj,

du satte huvudet på spiken. läste nyss blondinbellas artikel, kan inte annat än att hålla med dig.



skitbra skrivet.

kram Josefine

brightsideof.blogspot.com

2009-03-09 @ 19:22:05
URL: http://brightsideof.blogspot.com
Postat av: S t y l i s s i m o

Sv: Tack så mycket för all support. Alla kommentarer och peppningar har varit mer än positiva för oss.



Kram

Stylissimo

2009-03-09 @ 20:57:33
URL: http://stylissimo.blogg.se/
Postat av: SOMMAR (SKIT) UNGARNA!

SV: Du hade så pass mycket koll att du hade rätt ialf! ;) Du är den första som får veta svaret, men det var faktiskt Lidsay Lohan! ;) KRAMAR!

2009-03-09 @ 21:10:51
URL: http://sommarungarna.blogg.se/
Postat av: Malin

Det borde inte heta feminism. Det borde heta equalism. I denna jämställda värld, varför ska ordet anspela på kvinnorna? Ska det inte anspela på människors lika värde?

2009-03-09 @ 21:30:27
URL: http://stickdinidiot.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tack för det du skrev, nu behövde inte jag lägga ner energi på att skriva det. Delar din åsikt, verkligen.. Det är synd att fel personer lyckas påverka människor - för det har hon verkligen förmågan att göra. "Blondinbella" är en förebild för många yngre människor, och jag hoppas, och vill verkligen tro att fler läser det här inlägget. Bra skrivet!

2009-03-09 @ 21:36:09
URL: http://hannacooranna.blogg.se/
Postat av: Duracellmamman

Bara instämmer helt i det du skriver Gumman!!!



Älskar ditt låååååååånga inlägg, fler sånna tack! :-D



Kramis!!!

2009-03-10 @ 21:26:14
URL: http://duracellmamman.se
Postat av: Sabine - Ab imo pectore

jo som jag skrev så vet jag att det har funnits tidigare.

jag köpte också en bandeaubikini för 2 år sen,

dock gillade jag aldrig den riktigt men den funkar,

anyways, det jag menade var att det är en VÄLDIG skillnad på utbudet nu och förra året.

det är klart att typ stadium, H&M osv hade bandeaumodeller, men dem var få.

nu har dem nästan alla modeller som finns i trekantsformat i bandeaumodell.

så det märks ju att det har ökat mycket.

förra året fanns det däremot (enligt mig) nästan bara snygga bandeaubikinis från dyrare märken, därför jag skaffade en sådan och deras utbud var däremot nästan bara bandeau.

men det är klart att "budgetaffärer" som H&M osv. och märken går efter varandra. för det som säljer på H&M, gör märkena också för att man ska kunna köpa dyrare modeller, och det som säljer bland märkena gör H&M i billigare grejer, för att man ska kunna köpa billiga märkesgrejer. typ. du fattar nog vad jag menar :P

2009-03-10 @ 22:16:02
URL: http://enibas.blogg.se/
Postat av: Ullis

Tack så mycket!! :)

2009-03-12 @ 15:04:49
URL: http://ulrikalinde.blogg.se/
Postat av: Tobias

svar: haha jo lite =)

2009-03-12 @ 19:53:57
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0