The other Boleyn girl

Ikväll har jag och älsklingen kollat på film och myst med lite morötter med dip samt godis. Gott! Filmen vi såg var "The other Boleyn girl" med bland annat Scarlett Johansson, Natalie Portman och Eric Bana. Det var roligt att få se en film med Scarlett och Natalie som huvudroller, de är båda stora favoriter och jag måste faktiskt säga att Scarlett överraskade mig i den här filmen. Hennes prestation var fantastisk! Hennes karaktär utvecklar sig från en tyst och naiv tjej till en modig och självständig kvinna. Fantastiskt som sagt. Men mer om själva filmen då. Jag såg faktiskt trailern på den igår, visste inte riktigt innan vad det var för film, men tyckte direkt att den verkade intressant så det blev att ladda ner den.

Filmen handlar om systrarna Boleyn som levde under 1500-talet. Det är meningen att systern Anne (Natalie Portman) ska förföra Henry Viii of England (Eric Bana) då hans fru har svårt att föda en son till honom. Men någonting går fel och istället börjar kungen intressera sig för den andra syster Boleyn, Mary (Scarlett Johansson), och hon blir hans älskarinna. Hon blir gravid och föder en liten son åt honom men plötsligt dyker Anne upp i bilden igen och "förtrollar" kungen. Det är dramatik och tragedi konstiant och jag fick faktiskt ett ännu större intresse för Europas historia efter att ha sett den här filmen. "The other Boleyn girl" är från början en bok av Philippa Gregory och jag ska absolut läsa den och vem vet, kanske är den bättre än filmen. Men filmen är riktigt bra. Lite obehaglig men samtidigt fin på något sätt. Den är riktigt sevärd så om ni inte kommer på någonting att se på så se på den här filmen!


Kommentarer
Postat av: Anonym

fast känns ju konstigt också att läsa böckerna efter man sett filmen? förstörs ju lite då:)

2009-03-21 @ 23:28:10
URL: http://KarinOlofsson.se
Postat av: Randy

Åh vad skönt, äntligen någon som förstår mig. Jag håller helt med dig, många unga tjejer har ingen aning om vad feminism är, oftast förknippas det med vänsterpolitik.



Själv så blev jag själv aktiv i LUF vid 15 års ålder & insåg snabbt att feminism ligger mig varmt om hjärtat. Har du själv någon tatuering?

2009-03-22 @ 14:22:52
URL: http://randys.blogg.se/
Postat av: Erika

Sv: joo, det stämmer bra.

2009-03-31 @ 11:13:50
URL: http://ikaaan.blogg.se/
Postat av: Malin

Tanker pa McFly nar jag ser den. Och det ar ju aldrig fel.

2009-04-09 @ 01:41:40
URL: http://piccadillytears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0