Två tjejer som bemöts på två helt olika sätt

Blondinbella och Kenza. Yes, nu tar till och med jag upp om de två. Men jag ska inte jämföra de två, utan jag vill istället fokusera på varför de bemöts på så olika sätt.

Ett exempel: Kenza har en bild på sig själv där hon gör en pussmun och nedanför står det: "Här får ni en liten mongopuss från mig! =)". Blondinbella skriver ett inlägg om en äldre tant som blir illa bemött av utländska män som skrek någonting på ett annat språk. Min första reaktion på de vardera inläggen är att kenza borde verkligen inte skriva på det sättet då hon inte tar hänsyn till människor med funktionshinder. Och reaktionen på blondinbellas inlägg är att hon är smart och klyftig och vill verkligen förändra samhället, inte människorna, utan vårt svenska samhälle. Men varför får då blondinbella massa hatkommentarer när kenzas inlägg knappt uppmärksammas? Vad är skillnaden och varför ser jag det på detta sätt när inte så många andra ser så (som det känns)? Jag anser att blondinbella bryr sig om vårt samhälle och då hon har en maktfull position är det rätt att hon uttalar sig om händelser hon blir upprörd av. Men jag kan inte förstå varför man använder sig av ord som "mongo" eller cp" i skrift och talspråk. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om just det och jag tycker att det är värt att läsa det eller åtminstone att tänka på detta. Varför känns det som att det är okej att kenza skriver så när blondinbella blir i princip hatad av att hon uttrycker sin ilska. Och kom ihåg, inte sin ilska över människornas härkomst, utan över deras beteende.

Detta gör mig förbryllad och jag undrar verkligen vad skillnaden är. Vet ni?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Svar: Tack så mycket för hjälpen! :)

2008-09-02 @ 21:53:46
URL: http://wlisa.blogg.se/
Postat av: matilda

Jag tycker du har helt rätt!

2008-09-02 @ 22:06:06
URL: http://kevlarsjal.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0