Det gör dig inte bara respektlös utan även ointelligent

En sak som jag har märkt mer och mer de senaste åren jag har gått på högskola är att folk har en tendens att använda sig av ord de inte har en aning om egentligen och speciellt när folk skriver i sina bloggar. Och vilka ord är det jag menar? Jo, bland annat är det mongo, efterbliven, cp, störd osv. Det är självklart okej att skriva cp ifall man använder det på ett seriöst och "ordentligt" sätt men tyvärr är det inte många som gör det, i alla fall inte i de bloggar jag har funnit de begreppen. Då används de i stil med "öööhh jag är så cp hahaha" eller kanske "jag och mina kompisar är ju såå mongo!" och varför är det här inte okej enligt mig då? Ja det kan ju ha någonting att göra med att cp (Cerebral pares) och mongolism (även kallad downs syndrom) är olika funktionshinder en människa kan ha. Det är inga skällsord eller det ska åtminstone inte vara det! För visst reagerar vi ifall någon skriker "fitta" eller "hora" plötsligt, då anser vi direkt att det är fel och det är ingenting man ska skrika ut. Men varför tänker då inte alla likadant om de orden jag har tagit upp? Känns det mer okej eftersom man ändå inte har någonting med "sådant" att göra eller vad är det egentlligen som driver en människa till att nedvärdera andra människor på det sättet?

Rasism vet vi om och de flesta av oss tolererar det inte. Men vad säger ni om diskriminering mot olika slags människor med olika slags funktionshinder då? Tänker ni på det på samma sätt som med rasism? För enligt mig är det exakt samma sak. Vi förlöjligar och nedvärderar människor för vilken anledning då? Det stavas okunskap. De människor som väljer att använda sig av begreppen för sin egen sjuka njutning har inte mycket kunskap och kanske inte heller intelligensen nog för att vilja lära sig det rätta. Men varför inte vilja lära sig det rätta då? För det är ju faktiskt aldrig för sent, man kan alltid lära sig. Men det är enbart om man själv är öppen för det och vill bemöta andra med respekt. Annars fungerar det ju inte. Men jag hoppas hela tiden på att fler och fler människor inser att man inte kan hålla på som man själv vill hela tiden. För det är livsviktigt att ha ömsesidig respekt. Och ni som använder er av sådana ord och benämningar, ni vet nog faktiskt inte hur mycket det sårar de människor det handlar om. Snälla, tänk lite på det. För varför vilja såra oskyldiga människor?


Kommentarer
Postat av: holi

bra skrivet!

2008-09-02 @ 17:11:22
Postat av: S

Tack! =)

2008-09-02 @ 17:49:40
URL: http://pearlwhite.blogg.se/
Postat av: överdrivet

kom igen nu,väx up!

2008-09-02 @ 22:38:57
Postat av: S

Svar överdrivet: haha det har jag redan gjort, anonyma människa ;)

2008-09-02 @ 22:57:48
URL: http://pearlwhite.blogg.se/
Postat av: Sofia

grymt bra skrivet, tycker exakt samma som du... kunde inte sagt det bättre...

2008-09-26 @ 19:49:18
URL: http://sofiaastrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0